Genève i bilder

Hade en riktig lördag igår och degade med en Arne Dahl-deckare i en park.
Det är verkligen sommar här och uteserveringarna är överfulla
mest hela tiden.

Genève är en bisarr stad. Det är inte mer än ca 200 000 som bor här, men det känns klart mycket större än Uppsala.
Allt är också sjukt dyrt och längst med sjön ligger alla flashiga hotell och dyra shoppinggator.
Det första man ser när man kommer in på flygplatsen är en stor Rolexklocka hängandes på väggen.
Då vet man att man har landat i Genève.
Genève är definitivt till för bankvärlden även om de verkar ligga lite lågt i kristiderna.
Men Genève är också diplomatvärlden, de där som jobbar extremt många timmar
men inte tjänar lika bra som banknissarna.
Kan inte påstå att jag tillhör någon av kategorierna men är definitivt närmare diplomaterna än banknissarna.   



Hotellen vid sjön


Blomklockan som ändras ett par gånger om året.



En av påfåglarna på FN-området. De var en gåva av någon eller ett land
 för en massa år sedan och nu strosar de runt i parken och ibland,
som precis innan ett EU-samråd, burrar de upp sig ordentligt.
Och nej, jag har fortfarande inte vant mig vid att jag bara jobbar,
jag är turist också, så kameran togs upp ganska snabbt.


Jet d´eau. Genèves landmärke. Ganska underlig sak, men också ganska
trevlig att titta på. Det går att gå ut på piren vid fontänen med förehållet
att du definitivt kommer att bli blöt.


Palais des Nations, det vi kort och gott kallar FN. Här hålls de flest möten
kopplade till mitt jobb. Fast det är inte riktigt sant.
Våra möten hålls i en mycket fulare byggnad som ligger till höger
och som av någon outgrundlig anledning inte fick plats på bilden.


Flaggorna vid ingången till FN. Stolen som skymtar i bakgrunden
saknar ett ben och ska vara en symbol för alla minoffer.

Kommentarer
Postat av: SysterYster

Va härligt det ser ut. Klart att du ska passa på att turista också även om du jobbar där nere.



Sommaren börjar närma sig här också som tur är. Grattis lite i förskott. Hör av mig mer imorgon.



kram!

2009-05-24 @ 19:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback