Jag trodde du va i Mälleruud

Idag kom det in en kille från Dalsland, närmare bestämt Färgelanda, på mitt jobb och handlade. Tyckte jag kände igen honom först men var lite osäker. Han är ett år äldre än mig och jag har inte sett honom sen jag gick på högstadiet. Det är faktiskt 10 år sedan. Lustigt.

Så såg jag att Elinore och Micke tillsammans med sina gästboksbesökare har knåpat ihop en ordlista över dalsländska, mycket användbara ord. Jag passar på att låna den eftersom jag känner att Sverige har rätt att förstå vad det är vi säger. (Jag tog dock bort Vess - Geting, Ruv - Sårskorpa  och Ord - Betydelse eftersom jag själv aldrig använt dem på det sättet =) och tog mig friheten att lägga till Bös och Göt.)

Flane - Idiot
Atel - Äcklig
Säckel - Dräggel
Knö - Knuffa sig lite fram
Bröta - Knuffa sig lite mera fram
Masa - Att man inte kan sitta still, rör sig hela tiden. Kan även användas i meningen "Masa dig hit.", som betyder "Kom hit."
Flö - Flytta på dig
Jale - Gärde
Jåla - Fjanta sig.
Jålete - barnslig.
Klägg - Broms (insekten)
Skjuva - Skjuta något framför sig
Ugget - Rått, råkallt
Glana - glo
Kakepeck - Brödnagg
Möla - Äta mycket, trycka i sig.
Smala - Prata mycket. Smala uttalas med tjockt "l"
Skröplig - Skraltig, svag
Datt/Dratt - Ramlade
Gôrmô - Jättemycket
Mesamm - Meddetsamma
Tyken - Uppkäftig, näsvis, påflugen, nedlåtande
Röta - tur
Bôs - skräp
Göt - dum, pucko
Görig - skitig, smutsig

Kommentarer
Postat av: Elinore

Går så bra att låna. GÖT hade vi förstått missat. Sofia har påpekat bös. Men det trodde jag nog var "rikssvenska" Hahah.. Ord-Betydlse var roligt! Hoppas att du skämtar. =) Det var fet stil tidigare, men försvann nånstans på vägen. Alltså rubrik. (dalsländska) ord - betydlse (på dem, för alla andra att förstå).

Men har kommit på ett annat ord, uttryck jag använder. Görigt! Vad är översättningen på det? Skitigt, geggigt? Vet att jag bl.a. sa i Karlstad nångång att jag skulle torka spisen för att den var så görig. VA? fick jag tillbaka då.

"Revbenspjäll ä som chokela för hästanè, dä ä gött för dem."

Postat av: Malin

Haha klockrent, eller görbra kanske man skulle säga!! Detta skulle jag visa för mina vänner här som så ofta undrar vad saker betyder eller retar mig för hur jag pratar. Förresten finns det ett lååångt inlägg om London nu, äntligen. Så håll till godo ;) Hoppas du mår bra vännen!? Du är nog inte ensam om att behöva solsken nu och kanske är det nåt du borde fundera på för att få tillbaka lite energi, annars är du alltid välkommen hit om du vill ha lite miljömbyte... Ta hand om dig!! Kram kram

2008-01-26 @ 23:20:09
URL: http://missdalsland.blogg.se
Postat av: Sara

Åh vad härligt! Finns en stor risk att denna printas ut och hängs på familjen Zakariasson/Olssons anslagstavla så att skåningen här i hushållet kan få lära sig ett och annat! Måste dock lämna walk over på Göt för det lärde jag mig först när jag flyttade till U-a och började umgås med dig och fick Maria och Mattias i min klass :-) Vi i de nordvästra delarna av Dalsland använder nog inte det.

Kramar!

2008-01-27 @ 08:37:35
Postat av: Emma

Sara>> Jag blev också impad. Som sagt, det är Elinore och Micke som ska ha störst cred för listan.

Ska kolla när jag ska till Köpenhamn nästa gång å så får vi ta och boka in en fika. Vi ses ju alldeles för sällan helt enkelt!

2008-01-27 @ 13:33:47
Postat av: Johan

Elinore >> Görigt lät väldigt värmländskt. Sen är det väl bara att konstatera att det märks att Dalsland och Värmland är grannar, eftersom minst hälften av orden finns i Värmland.
Det ni har glömt är er egen version av den svenska grammatiken. Att ni säger att något är "bak kylen" istället för "bakom kylen" som resten av Sverige skulle ha uttryckt det. För att inte tala om "sist gång" som jag ju själv har snappat upp.

2008-01-27 @ 18:05:53
URL: http://mrhall.blogg.se
Postat av: Emma

Johan>> Hur kunde du missa att lägga till "prata på" istället för att "prata om" eller hur var det nu? =)

2008-01-27 @ 20:13:36
Postat av: J.

Emma >> "Prata på" och "leta på" finns även på andra håll i Sverige (t.ex. Närke). Dock inte i Värmland.

2008-01-27 @ 21:41:31
URL: http://mrhall.blogg.se
Postat av: Tina

Följdfråga... Aldrig hört ordet brödnagg? eller snarare kanske nagg... men jag antar att det är en liten kant.
När vi träffas nästa gång så ska du få lära mig hur man uttalar något med tjockt l.
Gott att se att du tar ditt ansvar för att utveckla vännernas språkkunskaper.

2008-01-31 @ 10:49:08
Postat av: Emma

Tina> Naggen är den där lilla söta grejen som man gör små märken av med i degen. Hittade en liten fin förklaring där det står följande:

Nagg= redskap för att göra små fina hål med. Används bland annat vid bakning av tunnbröd och andra hårda tunna brödsorter, så inte brödet ska svälla upp.

Det är aldrig för sent att lära sig lite smått onödiga ord =)

2008-02-02 @ 18:07:11
Postat av: Magnus

Ackschla: Axeln. (Bestämd form)

Ampette: Löjlig, kinkig.

Bôscha: Bössa.

Brôte: Bråte.

Brôtette: Ostädat.

Bängschle: Krångla.

Bängschlete: Förstärkning av: "Bängschle".

Dôven: Däven.

Feshlette: Ynkligt, dåligt

Flesa: Flina.

Klôve: Dum person.

Klôvette: Dum. "Hur kan du va så klôvette?"

Knôvlette: Svårt.

Velebötta: Vimsig person.

Ämlette: Dåligt.

Ämlete´: Förstärkning av "Ämlette".

2010-08-02 @ 12:56:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback