Inspirerande

Efter att spenderat sammanlagt nästan 20 timmar på två dagar ute på Älvsjömässan och MR-dagarna är jag glad. Glad och inspirerad. Jobbade som voluntär under förmiddagarna och minglade och gick på seminarier på eftermiddagarna. Igår kväll blev vi också bjudna på middag och fick lite underhållning av Glada Hudik. Igår träffade jag även på FMR-bossen och passade på att presentera mig. (Han är chef för den avdelning på UD som bossar över MR-frågorna och därmed den avdelning dit alla våra rapporter skickades). Träffade aldrig honom under min tid som praktikant men nu har namnet äntligen fått ett ansikte. Ett ansikte som undrade vad jag höll på med nu och när jag berättade om mina uppsatsplaner erbjöd han sig direkt att vara intervjuoffer. Underbart! Idag träffade jag en av de tjejerna som var nersända från FMR för att hjälpa oss under ett av rådsmötena. Hon önskade få läsa min uppsats när jag var klar med den. Tjenna... snacka om att jag får sätta fart! Sprang även på fler kända ansikten från Genève; min halvchef från reppen, en av kvinnorna från Rädda barnen vars boklansering om barnkonventionen hölls på FN när jag var där och Camilla som var praktikant på en organisation samtidigt som mig i Genève. Kanske inte så konstigt att träffa på bekanta ansikten med tanke på att MR-dagarna är ett forum för MR-intresserade...

Det var gott om inspirationskällor under de två dagarna även om allt inte var bra. Flera av huvudtalarna höll dock mkt god klass. Den som förmodligen engagerade de flesta var Brian Steidle som pratade om Darfur-frågan. Hans film visades en av dagarna vilken jag missade eftersom jag var på andra seminarier då. Men den ska visas på SVT1 26/11 kl.22 och alla som sett den rekommenderade den verkligen. Så jag passar på att göra det även om jag inte vet hurdan den är (mer än att jag hörde att det var mycket starka bilder).  Devil came on horseback heter den och handlar om hans erfarenheter och iakttagelser som observatör i Darfur. Jag ska definitivt se den. Finns tydligen som bok också, som innehåller mer reflektioner och intervjuer, vilket nog kan bli ett framtidsprojekt för min egen del.

Nästa års MR-dagar är i Luleå och även om det känns långt så är det ingen omöjlighet. För jag är nöjd med de två dagarna i Älvsjö. Och glad. Och inspirerad.

Kommentarer
Postat av: SysterYster

Åh lillasyster, kan inte jag bli lite smittad av din inspiration? :) Helt oinspirerad är jag väl inte, men långt ifrån den halveurofori du verkar befinna dig i. Kul att MR-dagarna vart bra. Snart är det Larsa!!

2007-11-20 @ 21:56:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback