Mottagning

Ikväll har jag varit på min första mottagning. Det var en nordisk-baltisk buffé och jag har ätit god mat, druckit vin och minglat i finska residenset. Har haft tillfällen tidigare men inte riktigt känt för att gå. Nu är jag iaf glad att jag gick och har provat på det. Alla var så trevliga så och maten var mkt god. Kändes helt okej att åka tillbaka till kontoret och sätta sig en stund till efter det där. Så även om jag gick hem väldigt sent från jobbet ikväll så fick jag ju 2 timmars paus under kvällen. Trivs ju så bra och det händer så mkt skojigt hela tiden att jag bara njuter av tiden här nere.

När jag kom tillbaka till kontoret ikväll hittade jag mail från flera kompisar hemma och kompisar här i Genève i min lilla jobbinbox. Sånt gör livet ännu lite lättare.

Vad som inte gör livet lättare är mina i-landsproblem om hur jag ska undvika den algeriske killen som jag berättade om förra veckan. Idag sprang jag på honom igen och han skulle kindpussas fastän jag inte var så sugen på det. Killen har eventuellt inte borstat tänderna senaste veckan. Övervägde en kort sekund att medvetet skriva fel på mailadressen (oj vad jag skulle bli en dålig diplomat!) och avböjde vänligt men bestämt när han ville dricka kaffe. Hilde (en av de svenska delegaterna) tipsade mig om trick ur Kulla-Gulla (jag läste aldrig den, så jag vet inte) men även tips från hundkurser hon gått på (tänk dig att du är ett träd). Kul att engagera andra.

Ikväll har jag fått nyttiga tips angående jobb och relationer i framtiden. Att vara praktikant innebär inte bara att vara med på jobbdelen, utan även att få ta del av hur det övriga livet kan te sig.

Lite kuriosa sådär, så träffade jag på en av lärarna från min skola i Bromma: Jesper Hansén som föreläser på MR-prog. Kunde inte låta bli att tänka tillbaka på när vi hade spelet om Världshandeln i en av kurserna i höstas då vi simulerade en WTO-förhandling och Jesper agerade säkerhetsvakt bara för att vi skulle få ett hum om hur det går till i verkligheten. Verkligheten är densamma på riktigt :) Fast bara under rådet där man får gå igenom metalldetektor, lämna ifrån sig väskan som ska röntgas etc - precis som på flygplatser. Man får ha med sig vattenflaskor in, men inget ät- eller drickbart i övrigt. Ska bli skönt när rådet är slut och man kan börja ta med sig cola och snacks in. (Det får man självklart inte då heller, bara att ingen kontrollerar det). Börjar bli rätt tjenis med säkerhetsvakterna nu eftersom man springer ut och in där minst 4 ggr om dagen (oftast snarare 10).

Skönhetssömn var det. Eller ngt...

Kommentarer
Postat av: Mamman

Förstår att vi brustit i din kulturella bildning när vi inte sett till att du läst böckerna om Kulla-Gulla. Står kanske mycket matnyttigt för unga kvinnor där. Tyvärr har jag inte heller läst dem så jag vet inte.

2007-03-28 @ 22:15:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback