Första dagen av Rådsmötet och C. Bildt

Så, nu har jag varit med om min första dag i MR-rådet. Den var lång men intressant även om jag missade vissa delar av den (som största delen av herr Bildts anförande t.ex då jag fick hålla plats för hans kommande möte), men jag fick läsa pappersversionen under lunchen istället. Det går bra det med. Kul var att Bildt rörde om lite i grytan idag och höll förmodligen det mest uppmärksammade talet. Kuba och Kina utnyttjade de sista minuterna på morgonsessionen då det är något som heter "Right to reply". De var inte lika imponerade som många andra i publiken av Bildts tal. Självfallet missade jag även dessa replies då jag befann mig på annan plats - utanför Bildts gamla arbetsrum i Palais des Nations. Men man får ju en hel del inside information på detta stället och här händer det grejer. För er som  undrar så är det verkligen sådär uppstyrt och snyggt så ministrarna kommer in på röda mattan och det är säkerhetskontroll för att komma in i salen med metalldetektorer och röntgen. Man får ha med sig vatten in, men inget annat ät-eller drickbart är okej.

Dagen i plenum som är Högnivåsegment nu under de 2.5 första dagarna tog slut 18.30 och jag erbjöds att gå hem, men valde istället att gå med på ett HoMs-möte (Heads of Mission) och det är jag glad över. Det är verkligen roligt att ha möjligheten att vara mitt i vad som just nu är händelsernas centrum inom MR-avdelningen.

Alla tal kan ses på 
http://www.un.org/webcast/unhrc/archive.asp?go=070312. Bildt har även bloggat om det idag på sin blogg vilket är lite roligt. http://carlbildt.wordpress.com/ under "konfrontation i FN". Han verkade ganska nöjd med att väckt lite åsikter, elelr ganska mycket i vissa fall. Jag rekommenderar att titta på hans tal och sedan Cuba och Kinas svar. Bara för skoj skull. Det är inte alltid lätt med politik. Cuba yttrar sig ganska hårt.

I övrigt var jag rätt nöjd över att ha gjort hemmagjord pizza till mig och Johan igår, vilket innebar att det bara var att trycka in rester i micron när jag kom hem vid halv nio. Bara vänja sig vid långa dagar. Men otroligt innehållsrika sådana. Jag är nöjd so far. Tänkte inte en enda gång på att det faktiskt är måndag idag.

Kommentarer
Postat av: Mamman

Vilken dag du måste haft. Mitt i hetluften, eller? Du är med bland "de stora grabbarna" nu verkar det som.

2007-03-12 @ 21:46:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback