Färdigflyttad

Jodå, nu är jag flyttad och klar för denna gången (förutom lite skidgrejer som jag har lämnat kvar på kontoret). Flyttade i onsdags och nu känns det kanon. Grymt skönt att kunna gå till jobbet. Tar en kvart bara så det är helt perfekt. Johan är grymt snäll (igår bjöd han på mat å vin å allt), lägenheten är kanonfin och allt är frid och fröjd. Så jag är tillfreds med livet helt enkelt.

Haft en ganska spännande vecka på jobbet också. Har suttit med i en av arbetsgrupperna (angående rätten till utveckling) och då Christoffer varit sjuk nästan hela veckan (sjuk här i Genève betyder att man ligger hemma i sängen med laptopen i knät och telefonen klistrad vid örat - stackarn) fick jag hålla ställningarna. Denna vecka har jag fått se prov på hur snabbt saker och ting händer, organiseras och hur det diplomatiska spelet fungerar. Hade varit skönt att haft Christoffer där så jag kunde frågat saker, men det fick vi sköta via telefon och dator och diverse. Jag har iaf lärt mig ett antal saker denna vecka.

Kontaktnätet börjar byggas ut också. Igår var jag på lite after work med två av de danska praktikanterna. Himla trevligt. Skulle lunchat med två andra praktikanter som är på EU-kommissionen och rådet, först igår och sedan idag, men vi fick ställa in båda gångerna då allt händer i väldigt snabba svängar här. Möten skjuts upp och läggs in med bara en kvarts förvarning. Så här gäller det att ha ögon och öron öppna. Men så skickas info ut via sms också. Himla high-tech även på en sån seg institution som FN :) På ett av mötena som ordnades med bara en kvarts varsel började det pipa i allas telefoner och jag fattade inte först om det var så att alla kommunicerade med andra (det ringer och skickas sms hela tiden under mötena här; för att få snabb information från huvudstäder å annat). Men det var kontoret som skickat ut att vi skulle träffas, bara det att mötet anordnades så snabbt, att sms:en droppade in 5 minuter efter att mötet började - för alla som var där. Så, som sagt, här kan saker och ting ändras illa kvickt.

Nu är det bara en vecka kvar till rådet ska mötas vilket kommer innebära en hektisk tid på representationen. Det är bara att räkna med väldigt långa dagar. Men det ska bli spännande också. Jag får en hel del arbetsuppgifter och ska hålla ordning och reda på diverse möten och annat kul så jag ser faktiskt bara framemot det hela. Men som sagt, jag har blivit förvarnad att det är bara jobb, jobb, jobb som gäller de där tre veckorna. Det skulle varit fyra veckor av rådsmöte men de kortade ned det till tre och ska lägga in den sista veckan då möjlighet finnes. Som det ser ut nu hinner den bli innan jag åker hem.

I övrigt ska jag ha en sjukt lugn helg i ett sjukt grått Genève. Det regnar här och är lite småtrist, men det gör mig inte något alls. Imorgon ska jag gå till simhallen som ligger ett stenkast härifrån och kanske ta en fika med Erik. Jag håller på att ladda batterierna. Ska försöka plugga lite franska också. Det går bedrövligt dåligt med den och jag vill verkligen lära mig. Är bara lite för lat för mitt eget bästa.

Nästa helg är jag bjuden på praktikantfest hos två av de danska praktikanterna. Ska bli kanonkul med en hemmafest med bara massa rookisar som jag. Men nu är det natt... 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback