Blogglivet

Det här med att blogga... vet att jag diskuterat det tidigare, men det dyker alltid upp något nytt. Är det inte det ena så är det det andra. Har fått upp ögonen för Carl Bildts blogg Alla dessa dagar som jag verkligen rekommenderar:
http://carlbildt.wordpress.com/

Här skrivs om vad som händer i hans liv som utrikesminister. Bloggen har stött på all möjlig kritik som att det skulle vara opassande för en utrikesminister att blogga, att det är tjänstefel och frågor kring om det är privatpersonen Carl Bildt som bloggar eller utrikesminister Carl Bildt som bloggar har dykt upp. För min del tycker jag det är genialt att ta politiken till folket. Det gnälls ofta att politikerna är för långt ifrån folket och nu, när någon faktiskt ändrar på det är inte det bra heller. Hans blogg läses av otaliga varje dag och kommenteras frisk - kommentarer han även svarar på. Som sagt, jag tycker det är en fantastiskt bra idé att göra något som ofta kan uppfattas som abstrakt till något mindre abstrakt. Dessutom är det roligt för oss nyfikna om vad som händer. Står iofs också om att han kommer ned till oss i Genève en sväng vilket gör det hela än mer levande för min del.

Jag kan köpa att folk diskuterar vad som står i hans blogg och inte och jag tycker det är roligt om även mina bloggläsare tycker till om vad jag skriver. Men för den delen betyder det inte att jag tänker ändra på mina texter och funderingar om någon tycker annorlunda. Yttrandefrihet är en av de viktigaste mänskliga rättigheterna i dagsläget och bloggar är bara ytterligare verktyg för att utöva denna rättighet.
 
"Jag håller inte med om vad du säger, men jag är beredd att gå i döden för din rätt att säga det" som jag likt många andra trodde Voltaire sagt. Men nu när jag surfar runt på nätet hittar jag på flera ställen att det inte är sant  och att uttrycket kommit till långt senare medan andra fortfarande hänvisar till Voltaire. Dagens informationskanaler är fantastiska, men att sålla bland dem är inte alltid det lättaste. Så jag låter för säkerhetens skull bli att citera och lånar bara orden för egen del en stund. Bara för att de är så bra.

Men dagens lilla textrad "Noterat men ignorerat" kanske jag kan tillskriva mig själv istället då.

Kommentarer
Postat av: jaanet

intressant..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback