13 timmars gratisarbete

Idag har jag jobbat 13 timmar i sträck. Det händer att jag glömmer att jag jobbar utan att få betalt. Å andra sidan jobbar jag ju egentligen inte, utan praktikantar mig och att sitta på möten kan väl vem som helst göra. Ikväll hade jag iaf fyra fax att författa innan jag gick hem, så lite produktiv får jag vara ibland. Fast jag har ont i rumpan av dagens stillasittande på alla möten som går i varandra.

Idag var jag på ett sidoevenemang (det är sisådär 10-15 st sådana varje dag samtidigt som rådet håller på eftersom det är en massa människor från olika NGOs som deltar) där en svensk man vid namn Mats Tunehag talade. Han pratade om yttrandefrihet: Freedom of speech? - Freedom of hearing? Intressant vinkel att diskutera om det är en mänsklig rättighet att höra saker eller snarare att slippa höra saker.

Det börjar dra ihop sig inför slutet av Rådet och fredagen är avsatt för att ta alla beslut. Ska bli lite spännande att se vilka resolutioner som antas och hur de antas isf (konsensus eller röstning). Sverige sitter dock inte med i Rådet så vi har ingen rösträtt. Vi tillhör ngt som kallas WEOG (Western Europe and Other Countries) och de sju representanter vi har i Rådet detta år är Finland, Holland, Frankrike, Schweiz, Kanada, Storbritannien ochTyskland. (hoppas verkligen jag skrivit rätt nu, pinsamt vore det annars).

Lite sömn kanske inför morgondagen. 08.15 har vi morgonmöte med MR-gruppen varje morgon under Rådet där vi går igenom substansen från gårdagen och sen logistiken för dagen. Å det är jag som förbereder scheman och dokument som jag måste fixa med innan mötet på morgonen eftersom det inte går att förbereda dagen innan då OHCHR inte lägger ut alla möten på nätet förrän sent kvällen före. I morgon börjar nästa möte 08.30 uppe på FN och det är inte alltid så lätt att hinna med att komma i tid. Akademiska kvarten tillämpas ganska ofta även här.

Börjar bli lite småkär i dessa NGOs som har sina sidoevenemang över lunchtid eftersom de flesta bjuder på baguetter och dricka. Vore iofs omöjligt att få folk att lyssna under lunchtid annars eftersom mat fortfarande är en livsviktig ingrediens. Svenska MR-delegationen består just nu av 5 stycken från Sverige (min handledare Christoffer + två kvinnor från vårt kontor här, en kvinna från svenska representationen i New York och så jag - frågade Christoffer om hans manliga kollegor var avis på honom som alltid kom med ett gäng kvinnor runt sig. Han bara garvade åt mig. Han gör det titt som tätt :)). Vissa delegationer består  dock bara av en enda person. Gissar på att de delegationerna inte finns att få tag på i Genève efter fredag natt. De har nog flytt till spaanläggningar i Frankrike. Eller borde göra det åtminstone.

Snackade i bilen upp till FN om att Maslows behovshierarki verkligen gör sig påmind under Rådsmöten. Allt man vill ha är en skön säng och lite mat. Ni vet, att uppfylla basbehoven först :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback