Turistattraktion

Det är spännande att inse att jag inte bara är en praktikant utan ingår numera i turistattraktionerna i Genève. Ja, för det går att gå på en guidad rundtur på FN som faktiskt är en av turistattraktionerna här. Det lustiga är att det kan blixtra till ibland när man sitter nere i stora salen med öronkåpan (eller vad det nu kan kallas) på. Då är det en av grupperna som kommit fram till vår sal och så kan man skymta en guide där uppe (det är på en annan våning, så de har förmodligen en bra utsikt över salen iaf. Det är som inglasade balkonger där tolkarna sitter. Ja, och så är det besöksrum för allmänheten eller vad det nu kan kallas. Fast allmänhet och allmänhet, du måste ha på dig ett besökskort för att få traska runt. På dem står det ett stort V (som i Visitor) över hela kortet och innebär att du inte får gå runt ensam någonstans, utan måste ha följe med gruppen. Fascinerande det där med säkerhet. Ja, som t.ex att man måste visa sin badge för att komma in på området, väl inne på området sitter det vakter på vissa ställen och de hör av sig om man inte håller upp sin badge. Lite lustigt med tanke på att man inte kommer inte utan ett, men iaf. Det hade tydligen blivit klart mkt mer sånt efter 11 sept.

Vad som mer fascinerar mig är tolkarna. Hur de jobbar är för mig en gåta. En av tolkarna var lite störig, eftersom han lät så otroligt stressad och inte hann andas. Kom på mig själv med att bli irriterad över det. Å andra sidan kan de ha ett av världens jobbigaste jobb.

Denna vecka har jag varit på mina första EU-samråd också. Det är också nya erfarenheter och kändes som ganska trevliga tillställningar. Dessa hålls före förmiddagsmötena för att diskutera gemensamma ståndpunkter som Tyskland sedan anför (i egenskap av EU-ordförande). Dessa möten känns inte lika stela och är intressanta att lyssna på. Imorse när vi kom låg det block, pennar och små godispåsar (ni vet, sånadär man kunde köpa för 1 kr/st, som det ligger ungefär 5 godisar i), allt med Tysklands klatchiga EU/Tyskland-logga på. Gissa vad som låg i godispåsarna då... Jo, självklart de små gummibjörnarna. Det blir ju inte mer tyskt än så :)

Imorgon ska jag gå på alla mötena själv eftersom hela kontoret ska på planeringsdag. För min del gör det inte så mkt att jag inte skulle åka med. Känns lite vilset att planera för kommande året när jag dels knappt kommit hit och dels inte kommer vara här mer än halva tiden iaf. Sen, på kvällen ska vi gå på ngn fest i stan för andra praktikanter. Kan bli trevligt att träffa folk i samma situation och alltid trevligt att knyta fler kontakter. Jag å Erik tänkte möta upp tidigare. Även den nya praktikanten kanske kommer med oss.

Hoppas ni får en trevlig helg hemma. Det kommer jag definitivt ha här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback