Språksvårigheter

Häromdagen ringde någon jobbig telefonförsäljare och rabblade sina rader på franska. Skönt att inte förstå och när hon väl blev tyst kunna säga att jag tyvärr inte förstår och hejdå.

Idag hade jag värre språkproblem när jag skulle prata med städerskan. Jag blev förbannad på mig själv att jag är så kass på franska, så imorgon ska jag sitta och plugga hela dagen. Hon pratade dock både spanska och franska och jag förstod henne, men jag kunde ju inte svara henne. Försökte mixa franska och spanska när jag skulle svara. Det gick katastrofalt dåligt. Frustration!

På väg ned till stan mötte jag dock en kvinna som kom och frågade mig lite frågor om bussen. (Förstår inte vad det är med människor här nere. Tror det hänt mig 10 ggr att folk stannat bilen för att fråga mig om vägen. Ser det ut som om jag har koll på läget eller är det så otroligt många förvirrade själar i denna stan?) Jag kunde faktiskt fatta och även svara så hon förstod. Då kändes det inte lika jobbigt längre. Nästa vecka ska jag träffa min tandempolare David igen. Man måste skärpa till sig och jobba på saken.


Kommentarer
Postat av: Rebecka

Jag vet exakt känslan av att alla frågar en om vägen när man inte har nån koll och är ny. Händer mig jämt. Har fått förklarat för mig att det beror på att jag ser så snäll ut i det lockiga håret. Och det kan väl gälla dig med! Glad Påsk!

2007-04-06 @ 14:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback