USA är sjuka

Ja, fast det var väl egentligen ingen nyhet. Men nyheten i Sverige i morse var att de röstat igenom en ny lag (65 mot 43 tror jag det var) vilken innebär att USA har sin egna terroristlag. Denna lag innebär att de som misstänks för terrorism kan fortsättas behandlas hur som helst. De har nu genom lag inte samma rättsskydd som övriga i domstol. Så nu ser övriga världen på med oro i blick. Ja, för om USA börjar tolka Genèvekonventionen som de vill, varför ska inte andra röra runt de med? USA har numera också stöd i lagen för att utsätta terroristmisstänkta för "hårda förhörsmetoder". Ja, vad det innebär som inte inkluderar tortyr vet inte jag. Däremot vet jag att det är gamla nyheter. Ja, förutom att de faktiskt stiftat lag om det nu. Å där rök allt vad mänskliga rättigheter heter. Fast USA har knappast ställt sig bakom det där med MR iaf.

Se bara på vilka konventioner de inte ratificerat. Eller kanske snarare på de som de faktiskt har ratificerat. De är förmodligen mkt färre. T.ex har de inte antagit CEDAW (den sk. kvinnokonventionen). Däremot har de antagit den sk. Tortyrkonventionen. Fast med en herrans massa reservationer. Men det var väl kanske inte så oväntat. Speciellt inte med tanke på att de är så förlegade och fortfarande har dödsstraff. Nämnde jag att jag inte gillar Bush? Men det är inte bara för att han verkar lite småpuckad och osympatisk. Ngt mer måste det ju vara. Kanske är det för att han är ruskigt lik Nicke Nyfiken. Ja, ni vet, Curious George... (Finns det något bättre än att argumentera med dåliga argument? =) ) Fast, jag gillade iofs Nicke Nyfiken när jag var liten. Å mannen med den gula hatten. Fast det är väl kanske ändå föga smickrande att se ut som en nyfiken apa. Eller...?

Kommentarer
Postat av: Malin

Hej vännen!! Tack för ditt inlägg, betyder mkt!! Tycker du har väldigt kloka åsikter om än en aning annorlunda ibland, men håller oftast med dig! Dethär med USA t.ex. är ju som sagt inte riktigt klokt,och man undrar ju hur länge de ska få hålla på utan att andra länder lägger sig i säger stopp! Gillar inte heller Bush men nicke nyfiken? Hmm ja kanske haha... Jag hoppas dock att nån snart sätter honom på plats. Ta hand om dig vännen och vi får se till att höras oftare, miss u! H en toppenhelg!! Kram kram från Malin

Postat av: Johan

Jag vet att jag är tjatig, men:

http://www.aftonbladet.se/vss/kultur/story/0,2789,854428,00.html

2006-09-29 @ 15:51:51
Postat av: elinore

Keep up the good blogging!

Kan inte hålla med om att Bush är lik Nicke Nyfiken, Nicke är ju söt och gullig. När blev Bush det?

2006-09-29 @ 19:15:26
URL: http://lindmark.mine.nu
Postat av: elinore

Har ju alltid velat ha en apa också..

2006-09-29 @ 19:15:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback