Vet du vad ordet schlyna är?

Den frågan fick jag ikväll när jag var och hälsade på familjen jag är kontaktperson åt. Jag funderade lite och frågade sen om det var ordet slyna hon undrade över och varför hon undrade. Det är ju knappast något ord jag använder. Faktum är att jag inte ens kunde förklara exakt vad det betyder. Anledningen att hon frågade var att några tjejer i hennes skola hade kallat henne det idag. Vad säger man om sånt? Tjejer hon inte ens känner. Som hade fortsatt med en massa andra dumheter som hon tydligt hade förstått. Mobbing kallas det. Mobbing. Jag blir så otroligt less på skiten.

Så fortsatte hon med att berätta att en av killarna i skolan hade blivit knivskuren. Under skoltid. Idag. Var är skolan på väg? Jag har extremt svårt att tro att några ordningsbetyg eller betyg från tidigare årskurser kan få bukt på dessa problem. För de är av en annan struktur. Å nej, jag har inga bra svar. Jag bara fortsätter att vara less.

Något som gjorde mig glad var när jag fick läsa en uppsats som mamman i familjen skrivit på sin svenskakurs. Den hette "Mina framtidsdrömmar" och i den stod det att hon ville kämpa för att lära sig svenska, för att klara utbildningen på SFI för att senare kunna få ett jobb. Då skulle hon slippa socialbidrag och familjen kan spara ihop pengar för att åka till Turkiet och hälsa på hennes föräldrar.

Det händer i vissa stunder att jag inser vilket fjuttigt litet perspektiv jag har på saker och ting. Men även det är en insikt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback