En oläslig tidning - för att du ska förstå (Aftonbladets titel om vår tidning idag)

                                                                            104197-14

Här är tidningen vi delat ut. Jag har spenderat hela dagen med att säga "En oläslig tidning"? och ont i käkarna efter att haft ett leende på läpparna hela dagen. Jag hade inställningen att ett leende säljer alltid mer än inget leende. Verkar man positiv utåt, blir man positiv även innuti. Konstigt det där.

Reaktionerna bland människor har verkligen varit blandade. De flesta reaktionerna fick vi såklart inte ta del av eftersom alla småspringer antingen ned till tunnelbanan eller upp därifrån. Men vid lunchtid kom ganska många förbi som sa att de hade "läst" tidningen och tyckte den hade en bra poäng.

För er som inte vet vad det handlar om, så är det svenska FN-förbundet och UNDP som delat ut en helt obegriplig tidning. Allt utom baksidan som hade en artikel med lite fakta om fattigdom, analfabetism och skolgång. Läs aftonbladets artikel här:
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,912568,00.html

Den kanske roligaste kommentaren jag fick idag var när en tant kom fram till mig och dialogen lydde ungefär såhär:

- Det här var en riktigt oförskämd tidning!
- Jaså?
- Ja, jag fattade ju ingenting!
- Det är det som är poängen, att visa hur det känns att inte kunna läsa. På baksidan kan du läsa...
- Nej, för när jag inte fattade vad det stod trodde jag faktiskt att jag hade fått hjärnblödning!!! Det hade ni inte tänkt på va?!
- Öhm.. Nej.
- Du kan ta tillbaka er tidning!
- Okej. Ha en trevlig dag!

Det kanske var en poäng men jag slutade iaf inte le.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback