11 guds bud - du ska ej ha ngt begär till din nästas oxe eller åsna.

Idag har jag varit på en mycket underhållande föreläsning. Hade inte koll på det när jag kom till skolan dödstrött imorse. Men idag skulle vi ha en gästföreläsare; professor Christer Hedin. Vilken otroligt skön människa! Han fullkomligt dröp av ironi kring en massa rättigheter, påstående och annat spännande angående olika religioner. Visste ni t.ex att ett av de första tio guds bud har tagit borts och att man delade det sista till två istället? Sjukt skumt. Så nr 2 (bildförbudet) existerar inte längre och nr 10 delades och blev både nr 9 och nr 10.  Vilket är lite komiskt när man kollar på nr 9 och nr 10.  "Du skall inte ha begär till din nästas hus" och "Du skall inte ha begär till din nästas hustru... eller något annat som tillhör din nästa". Vilket egentligen är samma sak. Ett förtydligande vad "något annat som tillhör din nästa" kan vara är oxe eller åsna. Ja, för så sa Gud:

      Du skall icke heller hava lust till din nästas hus, ej heller till
      hans åker eller hans tjänare eller hans tjänarinna, ej heller
      till hans oxe eller hans åsna, ej heller till något som tillhör
      din nästa.

Jag är hemskt tacksam för att Christer berättade såna här roligheter idag. Han höll mig definitivt vaken under föreläsningen. Poängen han ville komma till är att när folk hänvisar dumma handlingar till att "det står i bibeln" så bör de passa sig för att skylla över saker och ting på religiösa skrifter. För om bibeln skulle följas till punkt och pricka skulle homosexuella dödas, kvinnor skulle föraktas värre än döden osv. I vissa delar av bibeln. Jag ska dock  definitiv passa mig för att dra för stora växlar av det där. Jag vet att ingen läser bibeln på det sättet och att oxe och åsna inte är så aktuellt i dagsläget. Samtidigt bör vi kanske försöka få en mer nyanserad bild av vissa saker än att få det kastat tillbaka i ansiktet på oss att det står i religiösa skrifter och det är enligt min religionsfrihet möjligt för mig att få uttrycka detta. Då återkommer jag till den ständiga frågan: Hur långt sträcker sig religionsfriheten?

Förresten har vi just nu 2 st statsministrar. Det är ändå lite häftigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback