Tankeverksamhet eller kanske eftertänksamhet

Igår hade jag en riktigt dålig dag. Fick inte alls så mycket gjort som jag tänkt och ville inte prata med någon. När jag väl kom in i skolgrejerna hade jag inte tid att greja mer. Bästa medicinen mot argsinthet - gör av med den på något energikrävande. Så jag drog ut och sprang vid vattnet runt Kungsholmen. Det är något speciellt med Sthlm. Det är så otroligt vackert även när det är alldeles svart ute. Mötte folk som sprang i shorts. 6 december. Det är inte mkt till vinter just nu. Å när jag gick till tåget fick jag så dåligt samvete för att jag gått runt å haft så dåligt humör hela dagen, så jag köpte en Situation Stockholm och läste på tåget till Uppsala. Skönt att få lite perspektiv på tillvaron.

Lyssnar på Peter Jöbacks julskiva igen. Sista låten är Varmt igen och hans version är väl egentligen sådär men ända sedan de spelade den på Lennarts begravning tycker jag att den är så vacker. Men jag vet inte om jag skulle kalla den julsång direkt. Det sägs i och för sig att julen handlar om eftertänksamhet och i det fallet passar denna låt utomordentligt bra på en julskiva eftersom den har en alldeles speciell plats i mitt lilla hjärta.

Det blev varmt igen
ett känslobrus så rent från svärta
så självklart på alla sätt
så märkligt rätt du kom

För den svarta sorg
som finns i varje ensamt hjärta
är stor som ett regnigt torg
en trasig
gammal korg
helt tom

När du kom
du stod i blom
så underbar
som den var i en dröm jag var
och jag tror nog
att du förstod
när jag sa
att jag alltid vill vara kvar
att jag alltid vill stanna kvar


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback