Dödsstraff

Idag hade vi en föreläsning om dödsstraff. Tre av kvinnorna i klassen började gråta. Alla tre kommer från andra länder och jag vågar inte ens tänka på vad de varit med om. Föreläsningen var iaf väldigt intressant och vi fick en del information om spännande saker som:
  •  att 4 länder (Kina, USA, Iran och Saudiarabien) står för 94% av de avrättningar som sker
  •  att 95 % av de dödsdömda i USA inte haft råd med egen advokat
  • att 738 personer av 100 000 sitter i fängelse i USA vilket är absolut flest i världen. Närmast efter kommer Ryssland med strax över 600 per 100 000.
  • att bara 88 av världens 197 länder helt har avskaffat dödsstraffet

Ja, det kan väl finnas mycket att diskutera om kring detta. Jag har dock inte mer tid till det eftersom jag sitter i skolans bibliotek nästan i min ensamhet och skriver uppsats fastän jag borde ägna mig åt handelskursen. Tjoho. Fast det där med dödsstraff är rätt intressant.


Kommentarer
Postat av: Malin

Ja, dödsstraff tål verkligen att diskuteras, om och om igen. Kommer nog aldrig förstå det och speciellt inte USA och deras dubbelmoral i att försöka "rädda världen" men samtidigt utöva tortyr, dödsstraff och andra hemskheter mot människor och bryta mer mot de mänskliga rättigheterna än andra "hemska" länder...
Ja just det, så var det han hette, hade verkligen helt tappat förnamnet. Ja vi får väl se, kanske blir stammis på systemet på lördagar haha. Ha det bra min vän och lycka till med pluggandet. Kramar

2006-12-18 @ 22:36:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback